Lean bevezetés támogatása

Lean bevezetés támogatása

A lean menedzsment (más néven Toyota termelési rendszer vagy TPS) mára a termelő szervezetek egyik legkeresettebb hatékonyságnövelő-veszteségcsökkentő rendszerévé vált. Legfontosabb alapelvei közé tartozik az ember tisztelete és a hit abban, hogy a szervezeti hierarchia bármely szintjén dolgozó munkatárs fejlesztési ötleteivel értéket tud hozzáadni a vállalat munkájához.

A lean hosszú távon sikeres bevezetésének alapfeltétele a szervezet fejlesztése is. Ugyanez fordítva is igaz: a lean szemlélet nagyban hozzájárul egy szervezetfejlesztési folyamat értékéhez, eredményeihez.

Kölcsönös tehát az érdek, s könnyen megteremthető a lehetőség is a két terület közti együttműködésre, hiszen a lean menedzsment filozófiája nagyon is összhangban áll a Concordia-OD legfontosabb értékeivel. Tapasztalt lean szakértőink és szervezetfejlesztési tanácsadóink módszereit, eszközeit mindig az adott szervezetre szabva ötvözzük. A szinergiákat kiaknázva segítjük a lean tartósan sikeres meghonosítását, a vállalati kultúra, értékrend, vezetési stílus ehhez szükséges átalakítását, s a munkatársak erős elköteleződését.

Lean alapok – a folyamat és a fókusz

A lean folyamat lépései

  • A veszteségek, fejlesztési lehetőségek felmérése, helyzetkép felállítása. Ehhez általában szükség van a munkahelyi folyamatok megfigyelésére és dokumentálására is, értékáram-térkép készítésére, vagyis az értékteremtő és az értéket nem teremtő munkák azonosítására
  • A célállapot megfogalmazása
  • Akciótervek készítése
  • Az akciók tesztelése és bevezetése. Megfontolt és tudatos változásmenedzsment segítségével elkerülhető, hogy a változások a dolgozók elidegenedéséhez, vagy felesleges stressz-szint növekedéséhez vezessenek.
  • Az akciók megvalósulásának nyomon követése, az eredmények mérése
  • Az eredmények, akciók kommunikációja
  • Újabb akciók, folyamatos fejlesztés az érintettek visszajelzései alapján

A fókusz: a veszteségek csökkentése

A lean 8 fő vesztesége

  • Túltermelés – olyan termékek, vagy szolgáltatás előállítása, amelyekre a következő felhasználónak (külső, vagy belső vevőnek) éppen nincs szüksége. Eredmény: felhalmozott dokumentumok, lényegtelen információk tárolása, megosztása (irodában), és/vagy termékek tárolása és raktározása (termelésben).
  • Várakozás – amikor egy munkás elindít egy gépet és vár, miközben a gép dolgozik, vagy egyszerűen anyaghiány, rosszul tervezett folyamatok (szűk keresztmetszet), illetve meghibásodás miatt várakozni kényszerül. Várakozási veszteség az is, amikor az ügyintézés késlekedik, mert döntésre, elbírálásra, anyagok továbbítására, hiányzó információra vár. Ilyenkor a vevőt nem lehet optimálisan kiszolgálni.
  • Felesleges szállítás – gyártásközi készletek, vagy irodai dokumentumok szállítása a következő munkahelyre, raktárba és vissza. Meghosszabbítja a munkafolyamatot, és plusz munkaerőt igényel.
  • Túlfeldolgozás, vagy nem megfelelő működés – felesleges műveletek végzése gyenge terméktervezés, vagy rosszul működő berendezések miatt. Az is veszteséget okoz, ha a vevői igénynél több műveletet végzünk, a szükségesnél sokkal részletesebb, más, vagy magasabb minőségű elemzést készítünk, vagy terméket gyártunk.
  • Túl sok készlet – alapanyag, gyártásközi készlet és késztermék felesleges raktározást, amortizációt, elavulást, tárolási sérülést okoz. Növeli az átfutási időt, a raktározási helyigényt és esetenként felesleges kereséshez, készletek átmozgatásához vezet. Ezen kívül a magas készlet elfedi az olyan problémákat, mint a beszállítói késedelem, a gyakori meghibásodás, a hosszú átállási idő, a kiegyenlítetlen termeléstervezés miatti csúcsok és völgyek és a selejtes termelés. Irodában: a senki által nem használt jelentések készítése, információk megszerzése, párhuzamos munkavégzések.
  • Felesleges mozgás – jövés-menés, keresgélés, távoli tárolópolcok, a nem ergonomikus munkahely-kialakítás miatti kényelmetlen munkavégzés. Irodában: a hiányzó információ, dosszié miatt meg kell szakítani az értékadó munkát, és át kell menni a szomszédos irodába, vagy iktatóba.
  • Selejt – hibás gyártás és hibák miatti selejtezés, utómunka. Hiányzó, vagy helytelen adatok, információ miatti keresgélés és az ebből következő helytelen döntések, intézkedések, melyek mind az értékadó munkáktól vonják el az időt és a figyelmet.
  • Munkatársak kihasználatlan kreativitása – tanulási, fejlesztési lehetőségek elvesztegetése azért, mert a munkatársakat nem vonjuk be, vagy nem hallgatunk rájuk, pedig rengeteg ötletük van.

concordia_abrak_hun

 
További kapcsolódó témák és szolgáltatások:

Lean menedzsment
Működés- és folyamatfejlesztés
Kultúraváltás és folyamatfejlesztés



Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel: